vrijdag 1 januari 2016

Oud en Nieuwjaar. Durven vragen?



31-12-2015
Dag lezer,

Op deze laatste dag van het kalenderjaar 2015 wou ik nog veel schrijven. Echter, mijn kinderen komen over niet te lange tijd en ik heb nog het éen en ander in de keuken te doen.

Ik wou schrijven over mijn valpartij op eerste kerstdag, waarbij ik met een klap voorover sloeg met mijn gezicht hard op de straat. Voorover uit mijn dochters auto doordat ik met een voet achter een gordel bleef haken.(ik zat achterin in haar tweedeurs auto en kwam er moeilijk naar voren.) Na een duwtje vloog ik eruit. Ik wou schrijven over dat ik het vaak zo moeilijk vind -ik ben de enige niet; -P)-om hulp te vragen als je iets niet kunt door een (hopelijk tijdelijke) fysieke beperking. Ik wou schrijven over het feit dat jij en ik toch iets van een koppige, zelfstandige tiener in mij hebben: 'Zelluf doen, want ik red mijzelf wel.' 
Meer erover schrijven bespaar ik je.

Echter, na maandag een oproepje op Facebook -wie zegt dat Facebook niet sociaal is, heeft het mis- te hebben geplaatst of er iemand, in het dorp waar ik woon, is die mijn was van de lijn op zolder wou afhalen en de wasmand een verdieping lager wou dragen kwam er binnen tien minuten hulp hulp.

De dag daarop -Dinsdag- idem hulp om mijn aquarium te helpen schoonmaken. Mijn vissen hadden hoognodig een schoon filter en wat vers water nodig. De vuiligheid moest eruit. Een filter loskrijgen kost kracht omdat het zich vastzuigt aan de wand. Een emmer water is zwaar. Kracht zetten lukt mij momenteel niet met mijn gekneusde rechter arm.


Woensdag vroeg ik aan een buurvrouw of ik  mee mocht rijden voor mijn weekboodschappen. (anders loop of fiets ik) en dat mocht. Ook op mijn vraag aan de kassier of hij wou helpen met mijn boodschappen in te pakken kreeg ik positieve respons. Later bracht de apotheek medicijnen aan huis. Kortom # durft te vragen en aan te nemen, geeft mij een @ intens dankbaar gevoel. 
En …tegen mijn kinderen zei ik dat ik vanavond-Donderdag- écht hulp nodig heb.

Samen. Samen Oud en Nieuw vieren.
 Ik wou dat ik eerder zo duidelijk was geweest. Dat is vriendelijk naar mijzelf toe zijn. 
 
De dankbaarheid overheerst de pijn van mijn nog steeds gekneusde lijf.

Dag  lezer, Ik wens u een jaar toe waarbij wij elkaar zo veel mogelijk met vriendelijke ogen mogen zien en begroeten. Een jaar met zo min mogelijk vooroordelen.
Een jaar waarin wij ons bewust zijn dat er geschiedenis wordt geschreven. 
Goede, veilige Jaarwisseling.

1-01-2016
Gelukkig Nieuwjaar, lezer. Het ga je goed in 2016.

Ik ben aan het overwegen om dit Blog te verwijderen. Misschien ook mijn Facebookpagina. Er is een tijd van komen en een tijd van gaan.Echter, ik kijk het nog even aan.

2 opmerkingen:

Corina Bloem zei

Lieve M'mtje,

Ik hoop van harte dat jij je blog en FB niet stopzet.
Je geeft telkens weer, met je woorden, stof tot nadenken. Besef dat we 'samen' sterker staan.
Warmte en betrokkenheid. Vriendschap schrijf ik met een hoofdletter.
Dankjewel dat we vriendinnen zijn.

Liefs van Bloem
xxx

Tilly Kuiper zei

((( Bloem)))