dinsdag 12 januari 2016

Pleidooi *



Nog steeds ben ik onderweg naar en in afwachting van mijn allereerste, mij nog onbekende Taalmaatje. Ik heb niet te klagen als ik denk aan alle asielzoekers die na een barre tocht door de vele nauwkeurige procedures moeten. Men heeft het druk bij Vluchtelingenwerk. Dus …wacht ik af. Geduld is een schone zaak. 

Mijn geduld omtrent het volgende raakt wél op.

Ik vraag mij namelijk af hoe het gaat met alle misbruikte vrouwen en meisjes die zijn aangerand en of verkracht in Duitsland, Finland en elders.

Ik lees er weinig over. 

Wat ik wél hoor en lees is: ‘zie je wel.’ Vele vingers wijzen naar asielzoekers en vluchtelingen. Te erg. STOP DAARMEE. Stop met generaliseren. 

Wie de schoen past trekke hem aan. 

Stel je voor dat Rome generaliserend had gereageerd nadat dronken, respectloze hooligans- met de Nederlandse nationaliteit- hun monumenten vernielden en het de politie lastig maakten.

Doe dit dan ook niet naar asielzoekers/ vluchtelingen toe.

Stel je voor dat iedere keer als er een groep (Nederlandse) jongeren de boel onveilig maakt in bijvoorbeeld Lloret de Mar met zeer decadent, dronken, soms agressief gedrag en zeer jonge vrouwen die op zoek zijn naar affectie en liefde misbruiken/gebruiken, álle Nederlanders erop zouden worden aangesproken. Ik schaam mij als landgenoten een dergelijk gedrag - in het buitenland of in ons eigen landje–vertonen.

Waar gáat het nu om? Het gaat over aanrandingen, berovingen en ja, ook verkrachtingen. DAAR gaat het nu over!


De daders zullen hoop ik gevonden en  berecht worden.

NOGMAALS …hebben de Boze (anti- islam en anti- vluchtelingen) demonstranten wel eens geïnformeerd hoe het nu met de vrouwen is die dit is overkomen? Hoe ze zich voelen Zijn ze écht begaan? 

Wát ‘zie je wel’? 

 Er zijn overal ter wereld mannen en jongens van welke afkomst dan ook, met welke religie dan ook die hun handen niet thuis kunnen houden en die vrouwen lastig vallen of ons echt misbruiken. Veel vrouwen hebben een dergelijk verhaal. Minder erg tot ontzettend erg. 

 Je begint niets tegen (een aantal) sterke, graaiende, grijpende handen die aan en in je privé gebied- je lichaam- komen. Sacred Space. BLIJF AF. Wij willen respect. Respect is een vorm van genegenheid. Echt van vrouwen houden is de mens zien die we zijn met al onze kwaliteiten en ja ook tekortkomingen. Van jong tot oud.

Echt van mannen houden, idem. Gelijkwaardigheid. We zijn ontstaan uit een zaadje van onze vader en een eitje van onze moeder. Onze vader en onze moeder. Allebei evenveel waard. Je wilt ze niet missen. Ze zijn ons -in de meeste gevallen- even dierbaar. 

Toch?

Ja, er zijn ook zeer veel respectvolle mannen

Ik weet dat ik duidelijke taal heb gesproken in wat ik meegaf aan mijn zoon. Geen dwang. Al lijkt een vrouw of meisje in je ogen nog zo uitdagend. Nee is Nee. Leer je beheersen. Een meisje, een vrouw wil affectie en liefde. 

Wij zijn geen openbaar kunstbezit dat je kunt stelen. Wij behoren onszelf toe, van jong tot oud! 

Respecteer jezelf.

Aan mijn dochter gaf ik ook het éen en ander mee …
Zij is een zelfbewuste vrouw en ik vind het afschuwelijk als zij vertelt over de kinderen bij haar op de galerij die te pas en te onpas: kankerhoer tegen haar zeggen.
Een dergelijk woord is kwetsend en respectloos. Woorden zijn ook als een aanraken vind ik.
Tegen mij is het éen keer gezegd. Ik had net het borstkanker traject achter de rug en leef als een non.

Alle agressieve en intimiderende reacties van mensen op de gebeurtenissen in Keulen én in een Finse metrotunnel irriteren mij intens. Ja, de daders moeten gevonden en berecht worden. 
Berecht! 
De Boze mensen berechten een heel Volk. Doet mij denken aan hoe de Tweede Wereldoorlog begon. Brrrrr.
Hoéee gaat het nu met de Keulse, Zweedse en Finse vrouwen? (Of bijvoorbeeld met seks slavinnen en kind huwelijken, elders in de wereld?)
Mijn maag draait er van om. Wat een smart. Het is als het misbruiken van de Aarde.

Zou misbruik ooit stoppen? Ik heb er een hard hoofd in, al blijf ik pleiten voor het feit dat vriendelijkheid meer oplost dan aanval gewoon omdat ik persoonlijk .niet tegen het voeden van wrok, woede, angst en haat kan.

 Hm, ik weet dat de ervaringen blijven hangen en invloed hebben op ons verdere vrouwenleven. Een stuk onbevangenheid is gestolen en ik kan je verzekeren dat het soms een leven duurt voordat je weer op de rails bent. Voordat je heel veel emoties hebt gesublimeerd.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
In Rotterdam start een onderzoek -duurt een jaar- naar straat intimidatie.

Een jaar? 

Idee voor de gemeente Rotterdam en (ja waarom niet?) voor alle andere gemeenten van ons land.
Publiceer, bijvoorbeeld in een huis aan huis weekblad een vragenlijst over straatintimidatie –seksueel of ander geweld- vraag mannen, jongens, meisjes en vrouwen dit in te vullen en op te sturen. De vragenlijst kan gelijk aangevuld worden met vragen over intimidatie op het werk, in de vriendenkring of waar dan ook. Dus … seksuele intimidatie/geweld/misbruik in al zijn facetten.
Ziedaar: het onderzoek is deels klaar en je kunt er ik weet op dit moment niet wat tegen doen, te beginnen bij de consultatiebureaus (ja, kersverse ouders) en scholen.
Eventueel plaats je de vragenlijst -een paar weken- OP DE FRONTPAGINA.

5 opmerkingen:

Roely Bakker zei

Prima stuk. Dapper, dat zouden meer mensen moeten doen.

Tilly Kuiper zei

Dank je, Roely<3.

Roely Bakker zei

<3

Tilly Kuiper zei



http://www.grutjes.nl/2016/01/gedonder-in-keulen/

Tilly Kuiper zei

Bovenstaande link: gedonder in Keulen verwijst naar het vingerwijzen, het Zie je wel ivm de afkomst van de daders.
Het artikel komt op voor vrouwen en alle mannen die zich goed weten te gedragen en is ook een pleidooi voor asielzoekers en vluchtelingen Een duidelijk en goed stuk.