dinsdag 22 maart 2016

Gedachten en emoties

Gedachten en emoties,
weer aanslagen en nog een
in Brussel
waar vele straten mij bekend zijn. 
Nog steeds zijn in mijn gedachten  de aanslagen 
in   Turkije, Parijs, Madrid, Tunesië, Londen en al wat er in de wereld plaatsvindt.


Hoe kunnen de mensen daar het verwerken
als je er woont, het meemaakte?
Hoe kunnen de mensen daar het verwerken
als ze hun 
dierbaren verliezen door moord 
ernstig gewond of voor de rest van hun leven
gehandicapt?

En dan heb ik het voor mijzelf slechts
over meeleven en verwerken  op een 
afstandje.

Afschuwelijke aanslagen,
dit keer in Brussel
dichtbij ons landje
is het schrikeffect groot.

Dat afschuwelijke geweldop gewone burgers.
Ooit waren terroristen kleine kinderen
met dromen!? Hoop ik.
Nu zijn  ze zo gehersenspoeld 
dat ze jong en oud
vermoorden, verminken 
en gehandicapt maken
daarbij zichzelf om het leven brengend. 
Hoe kunnen ze? 


Bang voor gewone mensen groot en klein?
Bang voor meisjes die willen leren?
Bang voor wat?


Waarom, waarom, waarom kapot maken?
Respect voor al wat leeft, gaf Albert Schweitzer ons mee.

Que des pensées pour toutes les victimes 
des attentats 
et 
pour  tous nos amis bruxellois

Gedachten en emoties.

Ik zit in mijn huis nu, thuis
thuis in huis
is
niet vanzelfsprekend
na een uitspraak gericht aan 
vluchtelingen  te hebben gehoord.
' Kom niet, blijf thuis.'
Waar? Gevoel van machteloosheid
In welk huis een thuis.?
Weggebombardeerd huis?

Gedachten buitelen over elkaar heen.

Hoe ziet de wereld er over  honderd jaar uit?
Hoe? Wát maken wij ervan?

Reizen of niet reizen
ver weg of dichtbij
ik houd nog steeds niet van reizen.
welke app mij er ook mee hielp,
ik heb het er mee gehad

en blijf thuis.

Mórgen ga ik misschien weer reizen


En  nu ... probeer ik toch mijn voorstellingsvermogen
positief te houden
en wens 
alle betrokkenen
liefde, licht en kracht toe.

Constructieve dromen
dromen
steeds weer
ondanks angst
door angst heen ademen.
Ons geen angst laten aanpraten.
Samen voorbij verdeeldheid gaan.






















Geen opmerkingen: