zaterdag 12 maart 2016

Triest hart (2)



Mensen ontvluchtten hun verwoeste land
op zoek naar veiligheid, vrijheid en
 een menswaardig bestaan 
in een zelfgekozen toekomst.
Nu
 klem in modder en nattigheid
van de ene ellende in de andere,
geen eigen keuze meer?

Zij die uit gastvrije culturen komen
met hoop en verwachting op een welkom
wanhopig, gezien willen worden
als mens.

Mens, echter door velen  gezien als  ongewenst doorleefd groen
tussen de tegels van steeds meer versteende tuinen?
Woorden als ruilen en preventie passeren de revue.
Voorkomen dat mensen vluchten uit oorlogsgebieden
 is-lijkt mij- oorlog voorkomen.

We hebben het toch over mensen?
Gefrustreerd, dodelijk vermoeid, met slaapgebrek, zich niet kunnen wassen, geen droge schone kleding
 in nattigheid en in koude leven.

In Europa.
Brrr
 

Het gaat toch over opa’s en oma’s  vaders, moeders,
 hun kinderen, broers , zussen, tantes, ooms,
nichten, neven, vrienden, vriendinnen, buren, dorps en
stadsgenoten? Winkeliers, stratenmakers, electriciens, kantoormensen, artsen, leraren, tandartsen, apothekers, kunstenaars en meer mensen. Scholieren, studenten net als bij ons. 

 
Medemensen.

Een kindje is geboren daar aan de rand van de Westerse
'beschaving' in de kou, modder en zonder faciliteiten.

Ik schaam mij voor Europa- ik ben de enige niet- doch in gedachten
wens ik het kindje en een ieder toch een welkom.
Het kindeke dat 2000 jaar geleden geboren werd
had het met zijn ouders warmer en droger in de stal ...

Verderweg. Een vrouw kreeg een boete omdat ze een lift,
koffie en koek gaf aan mensen die lopen en lopen.
Wie goed doet, goed ontmoet kreeg ik mee.
Wie niet? 
Oorzaak en gevolg toch?

Ieder en ieder land denkt, doet, laat en beslist
 naar beste vermogen.


Europa, modern Europa versteen letterlijk en figuurlijk niet.

@ triest hart

Geen opmerkingen: