zaterdag 18 juni 2016

Het kind en de omgangsregeling




Waar gaat het om als ouders uit elkaar gaan?
Toch om het belang van het kind?
Dat een kind van zijn beide ouders mag  houden en de ouders van het kind?

Echter, wát in het geval van een vader euh ...verwekker, die de moeder tijdens de zwangerschap achterlaat en niet naar zijn zwangere ( sindsdien ex-)vriendin omkijkt? Geen kaartje stuurt tijdens die negen belangrijke maanden en na de geboorte noch bij verjaardagen iets van zich laat horen?

Maar ... dat hij  wél een rechtszaak begint, omdat híj zijn kind wil zien. Dan moet hij dat verdienen, vind ik. Het kind kan niet gelijk van hem houden. Dat heeft tijd nodig vind ik.
De warmte moet nog groeien en het tweejarige kind, dat nog niet kan praten, is er nu-in ieder geval op dit moment van schrijven- de dupe van.De dupe van de omgangsregeling.
Vorige week toen het kind teruggebracht werd door de vader, was het een totaal ander kind. Hij moest niets van zijn moeder of  van wie dan ook hebben. Van mij evenmin, terwijl hij altijd met zijn blijde straaloogjes naar mij toe kwam rennen de armen wijd om in mijn armen te belanden. Later in de week was hij niet bij zijn Mama weg te slaan, zelfs op de wc wou hij bij haar zijn. Steeds paniek. Geen straaloogjes, doch wantrouwen.

Vanmorgen zag ik dat het jongetje weer werd opgehaald door zijn vader. Daarna luisterde ik en mijn hart brak. Zo misselijk werd ik en dát ben ik nog steeds. Mijn maag kan het niet verteren.

Als moeder, je kind -dat finaal van slag is- in een autostoeltje te moéten zetten omdat een rechtelijke omgangsregeling dit eist? Brrr, het zal afschuwelijk zijn geweest voor haar, dat kan niet anders.
Als moeder je peuter die in paniek is mee te móeten laten nemen, kan niet goed zijn. 

HET KIND WOU NIET MEE!




Vanachter mijn open raam hoorde ik dat de moeder zich kranig hield. Zij sprak het kind geruststellend toe: ’jij gaat gezellig met papa mee, leuk met de autootjes spelen. Het komt goed en straks brengt Papa je weer bij Mama.’

De vader reed weg met het in volkomen in paniek zijnde kind.

Misschien ben ik nu niet genuanceerd? Echter, mijn gedachte is dat als een vader écht van zijn kind houdt, deze dan tegen zijn zoontje had gezegd: ’Blijf maar bij Mama vandaag.’ 

Dwang vind ik afschuwelijk.

5 opmerkingen:

Roely Bakker zei

Ik ben het met je eens Mathilde.
Het kan niet naar de rechter.
Men (zij die over de omgangsregeling beslissen) zou een andere regeling moeten treffen, zodat het kind in een vertrouwde omgeving aan de vader kan wennen en zich kan hechten. Nu krijgt het kindje waarschijnlijk verlatingsangst.
Daar kan het zijn hele leven last van ondervinden.
ergens zit er iets fout in het systeem.

Stiny Huizing zei

Ik ben het ook helemaal met je eens, Mathilde.

Tilly Kuiper zei


Dank jullie wel, Roely en Stiny.

De vader deed wel aardig tegen het kind. Echter, het klopt niet dat een kind dat nog niet verbaal zich via woorden kan uiten, meemóet als het aangeeft niet te willen.
Trouwens, een kind dat wél kan praten- hoe jong ook - zou ook een stem in het kapitel moeten hebben!@ ik denk even terug hoe ik naar kinderkampen werd gestuurd en naar pleeggezinnen werd gebracht ( om de taal te leren)

Ik ben er nog naar van. Ook door wat het opriep bij mij.

Corina Bloem zei

Goed verhaal, M. Je bent bevlogen en laat horen wat jij van dis soort zaken vind.
Doe je goed.

Tilly Kuiper zei

Dank je, B.