woensdag 6 juli 2016

Een minder pijnlijk borstonderzoek?

Na kortgeleden weer onderzoeken naar borstkanker te hebben gehad, heb ik het er met andere
vrouwen over gehad, dat niet alleen het pletten van de borst en de druk erop pijnlijk is, maar dat ook de randen van de platen verrekte zeer doen.

Een kennis vroeg aan de laborante:' waarom geen RONDE randen?' Zij kreeg geen antwoord.

Daarom zou ik de uitvinder van de nieuwe mammograaf die in 2018 mogelijk overal in gebruik zal zijn genomen, het volgende willen meegeven:' heeft u aan ronde randen van de platen gedacht?
Graag rond, alsublieft dank u wel.'

Tien jaar terug heb ik een half uur vastgezeten in een mammogramapparaat. Het was een marteling.
Ik denk dat ook met ronde randen de druk TE zou zijn geweest. Daarom lijkt het mij dat het nooit geheel pijnloos kan zijn?

Hieronder goed nieuws: over de nieuwe -vrouwvriendelijker- mammograaf.

http://m.trouw.nl/tr/m/nl/4516/Gezondheid/article/detail/4239008/2016/02/05/Pletten-hoeft-niet-meer-bij-borstkankeronderzoek.dhtml

Geen opmerkingen: