maandag 5 september 2016

Dromen



Als je zegt dat je niet droomt, dan lieg je want ieder mens ( of generaliseer ik nu?) droomt positief of negatief over het verleden, heden en de toekomst. Bijvoorbeeld: Martin Luther King, Mandela en Gandhi hadden hun droom. Constructieve dromen. De grote uitvinders eveneens: bijvoorbeeld: Madame Curie, Bell, Einstein, Bill Gates en Steve Jobs. De wereld zou er anders uitzien zonder hun dromen. De wereld zíet er anders uit doordat zij er waren.

Zonder onze verbeeldingskracht kunnen wij niet. 

Wat is jouw droom?
Wat is de droom van het collectieve bewustzijn? Zou de droom (euh …conditionering?) van het collectieve bewustzijn te veranderen zijn? Er zijn politieke leiders die dit negatief probeerden. De wereld is groot met al haar verschillende landen, manieren van opvoeden en leven. Zo groot. Maar willen wij niet allemaal vriendelijk, vertrouwensvol en verbindend met elkaar omgaan? Diep in je hart toch wel, lezer?

Daarom, wat is jouw droom, lezer?

In het klein, in je directe omgeving je droom leven. Zonder veel woorden, zonder het te kunnen uitleggen. Verbinden, vriendelijk en humaan zijn, keer op keer weer. Jezelf zijn, vanuit je hart met een gezonde dosis verstand. Een vertrouwen in je voelen dat je droom waarheid zal worden en als je dat denkt en voelt dan is je droom al waarheid.
Nog steeds droom ik van een vriendelijke samenleving. Ik droom van minder generaliseren en minder vooroordelen. Het liefst helemaal geen gegeneraliseer en geen vooroordelen. Een utopie? Zou het zonder kunnen? Heb mijzelf van de week ook weer eens op twee keer een vooroordeel betrapt.

Een samenleving waarin mensen elkaar voorleven wat vriendelijkheid en fatsoen is. Ook in woorden. Vóoral in woorden. We hebben een mond en handen. Geen smoel, waffel, bek, muil en klauwen. Steeds vaker hoor ik het, ook tussen kinderen onderling. Rillingen lopen erdoor over mijn rug.

5 september 2013 kwam Het Droomboek uit ter gelegenheid van de inhuldiging van onze Koning Willen Alexander. Ik herinner mij nog hoe motiverend en stimulerend ik het vond om dagelijks op de website Deel je droom andermans dromen te lezen en te delen. Blij werd ik ervan.

De website met al haar inzendingen bestaat helaas niet meer. Het Droomboek met een compilatie van 300 dromen bestaat wél.
In gedachten verbind ik mij met allen die destijds een droom inzonden.En met de mensen van nu die van goede wil zijn die ook hun droom hebben en dromen van toen wellicht realiseren.
We maken een kringetje van jongens en van meisjes, hoor ik in mijn hoofd zingen. Simpel? 

Laten we blijven dromen en ervoor waken om ons niet te laten beïnvloeden door doemdenkers. Ook niet de door de doemdenker die ieder van ons af en toe kan zijn.

Een fijne dag.

5 opmerkingen:

Roely zei

Mooi verwoord, Tily.
Heel herkenbaar.
Hoe was het ook al weer?
Droom je leven. - Leef je dromen. ...

Tilly Kuiper zei

Dank je, Roely.
Ja, Droom je leven. Leef je dromen.

Corina Bloem zei

Goede column
Goed onderwerp
Ik droom met je mee

Tilly Kuiper zei

Dank je wel, Bloem<3

Tilly Kuiper zei

http://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/opinie/columns/mijn-droom-voor-ons-land.9109952.lynkx