vrijdag 7 oktober 2016

Gedachten over de omschakeling van het weer in relatie tot energie




Misschien ken je het wel? De eerste keer met de tuindeur dicht na een prachtige zomer met dagelijks contact over schutting en heg met wederzijdse buren.
Zittend in eigen tuin of op balkon met een buurvrouw kletsen of licht brainstormen vind ik aangenaam gezellig. Verder komen we zelden bij elkaar.

Dan … een weersomslag. Het vele buiten zijn in combinatie met de lagere temperaturen wordt mede door het eerder donker worden beperkt tot proberen vóorbij de dagelijkse beweegnorm te blijven plus jezelf te motiveren om dingen te doen, waardoor overprikkeldheid op de loer kan liggen en onverwacht kan toehappen. Dus ook dingen laten. Keuzes maken. Een verfijnd gevoel hiervoor trachten te ontwikkelen is een must.

 Al houd ik er van om in weer en wind te wandelen. Al laat ik mijn gevoel van welbevinden niet door het weer afhangen, dan toch heeft de energie-lag er tijdelijk invloed op. Een energie-lag? Jawel. Waarschijnlijk een nieuw woord?
Als je gevoelig bent voor weersveranderingen bent én andere zaken dan vergelijk ik het met een jet- lag. Ja, ik weet dat het niet hetzelfde is. Echter wel vergelijkbaar. Toch? In plaatst terug of vooruit met de klok mee te reizen, ervaar ik dit jaar meer dan anders dat een grote weeromslag eveneens een lag-een vertraging- kan geven. 
Gedurende een periode het nog minder dan anders kunnen bijbenen van indrukken en het verwerken ervan, omdat je lijf bezig is met zich te acclimatiseren aan koelere energie en minder lang daglicht. Resetten.
Drie weken geleden hebben wij temperaturen gehad van 30 graden. Vanmorgen was het 7 graden. Met daarbij het dagelijks eerder donker worden en later licht doet mij constateren dat het heel normaal is om een energie-lag te hebben. Het hele lichaam reageert op de veranderingen. Althans het mijne. Sommige mensen vinden het raar, maar als de Natuur reageert op de getijden en dus op de standen van de zon en de maan, dan is het toch heel normaal dat ook wij mensen er onbewust of voelbaar op reageren? Wij zijn-of je het wilt of niet- onderdeel van het ecologisch geheel.
Accepteren, een stapje terug doen, vriendjes met jezelf worden, zijn en blijven. Het gezellig maken in huis. Dankbaar zijn. Ja, ik doe het allemaal. Waken voor overprikkeld raken. Vrijuit schrijvend filosoferen -zoals nu- mag ik van mijzelf tot maximaal 500 woorden doen. Dit is lastig, want er zich nu een regiment associaties wil aanbieden via mijn lopende band gedachtenbuffet als loslatende blaadjes van een boom in de herfst. Ter bescherming van mijzelf pik ik er slechts de energie lag beschrijving uit. Gedachten, houd je alsjeblieft koest. Rrrrrustig en kalm.

De herfst. Blaadjes loslaten en ook mógen cocoonen als gepensioneerde. Rust in de gedachtewereld bewaren en afspraken met jezelf maken om je energieniveau op peil te houden. Nee zeggen hoort erbij. Mijn ervaring is dat een gebalanceerde weegschaal, met zacht bewegende schalen, visualiseren helpt. ( we gaan door de weegschaal maand) Ook luister ik heel goed naar het stille stemmetje van mijn lichaam die haar grenzen aangeeft. Dus ..doe wat kloppend voor je is.

Want - zoals F. Nietzsche schreef- er zit meer verstand in uw lichaam, dan in uw beste wijsheid.

Toch zeg ik: chi up :-) en wens een ieder een goed najaar toe.

Geen opmerkingen: