zaterdag 28 januari 2017

Vogels



Het is vogeltelling vandaag. Nee, ik doe er niet aan mee. Mijn zegeningen tel ik. Mijn tuin wordt namelijk dagelijks bezocht door vele vogels: mijn vaste aanvliegduiven, waarvan ├ęen een weduwnaar/weduwe, de vele mussen, de merel of twee, het solo roodborstje, de spreeuwen, koolmeesjes en af en toe toen het erg vroor landden ook kauwen of waren het kraaien? Ik voel mij een zeer rijk mens met deze diversiteit aan bezoekvogels. 


En ja, ik geef ze voer en drinken daarbij mijn best doen dat ze niet op de schutting rechts gaan zitten, noch op het platje links opdat buren geen last van vogelpoep hebben. Dus in hoekjes eten geven. Met vorst meer dan wanneer het zachter weer is. En zomers? Dan geef ik zelden. Vanaf maart minder ik. Toch komt die ene weduwnaar/weduwe bezoekduif soms op mijn stoelleuning zitten. Gewoon zitten. Daar zitten we dan. Mijn poezenbeest loert en ik sein: je laat het!
Vogels zijn vrij. Ze mogen vliegen waar ze willen. Toch?

Moge mensen dankbaar zijn dat er vogels zijn. In de bewoonde wereld is er al zoveel territorium van ze ingepikt. En vogelpoep? Overlast? Vogelpoep dat op schuttingen en stenen valt heeft inderdaad weinig zin. Geen zin om wat dan ook voor te brengen. Echter, vogelpoep dat op de aarde valt brengt plantjes, kruiden, bloemen voort en ja, ook bomen zoals bijvoorbeeld het zaadje van een appel dat kan.

Mooi en wonder-barend.

4 opmerkingen:

Roely zei

Mooi geschreven, Tilly.
Jouw tuin is een paradeisje.

Corina Bloem zei

Vogels, zucht...ik wil ze het liefst frituren.
Maarrrrr na jouw mooie verhaal, is de behoefte gezakt.
Als ze vroeg in de morgen hun gebekte bekkie maar houden.
Voor de nachtmensen. Amen. X

Tilly Kuiper zei

­čś│

Zonder vogels zou de wereld er heeeel anders uitzien.

Tilly Kuiper zei

En ook de geluiden zouden anders zijn, B.
Ik ben blij dat mijn stukje enig verschil kon maken­čśübij je.