zaterdag 25 februari 2017

Politici en keuringen



Politici en gekeurd worden

In de NRC next lees ik dat agenten die worden aangenomen voor de Dienst Bewaken en Beveiliging eerst door een zeer strenge keuring moeten voordat zij aan de slag mogen als zeer speciale Beveiliger.
Prima.


Toevallig dacht ik van de week terug aan het feit dat je vroeger ( in de jaren ’60-’70 en later?) in Nederland medisch en psychisch gekeurd moest worden voor sommige -of was het voor alle?- beroepen. Ook als je in het geval van mijn ex en mij kinderen adopteerde, ging je door de molen.
Ik vraag mij af of politici gekeurd worden. Heeft iemand die nooit vrij over straat kan lopen een goed beeld van hoe vrouwen zich op straat voelen? Bijvoorbeeld, dat je niet met losse lange blonde of andere kleur haren over straat zou kunnen als vrouw? 

Straatintimidatie is áltijd al geweest! Vraag dit maar aan vrouwen.

Als politicus  heb  je een voorbeeldfunctie. Voor de jeugd vind ik dat heel belangrijk. Een politicus is een autoriteit die -net als ouders- inprentingen doet bij hun “kinderen.” Geen respect voor autoriteit inprenten bij kiezers vind ik on respectvol en heel erg eng.

Daarom zou het écht zo gek  niet zijn -gezien de toestand in een vrij land aan de andere kant van een oceaan- om een verplichte keuring in te stellen of je fysiek plus geestelijk/mentaal/psychisch in staat zou kunnen zijn om een land te mógen regeren. Of worden in ons land politici al medisch en psychisch gekeurd?

Geen opmerkingen: