zaterdag 25 februari 2017

Zwevende kiezer zijn


Wij vrouwen hier zijn anno 2017 precies 100 jaar verkiesbaar en vervolgens volgde het recht om te stemmen. Een recht om mogelijk een verschil te kunnen maken. Een goed recht! Ik zeg: doen. Het heeft zin. Écht.
Het is een cliché, maar er zijn nog steeds landen waar gevochten wordt voor stemrecht voor mannen, laat staan voor vrouwen.
Mijn tactiek deze maand is om deels in mijn achterhoofd te houden dat ik strategisch ga stemmen indien het nodig zou zijn gezien de peilingen.
Vooralsnog zweef ik.

Zwevende kiezer zijn
Met mijn voeten stevig op de grond zweef ik tussen de partijen.
Op het internet zoek ik partijen op. Ik vergelijk standpunten. Ik beantwoord de vragen op de stem en kieswijzer. Ik bekijk de peilingen. Het geeft mij inzicht. Deze week ben ik zover dat ik na mijn top 6 een top 4 aan partijen heb. Schiet lekker op. 
Maar sinds gisteren twijfel ik weer. Wederom een verschuiving in mij op welke partij ik zou kiezen te stemmen. Tja, en net als bij een huwelijk weet je tóch nooit waar het schip strand. 
 
Op mijn raam een poster van Vluchtelingen Werk: Ik stem voor vertrouwen. Vertrouwen dat we allen vanuit vertrouwen en niet uit angst een juiste keuze maken. 

En weet je wat ik ook doe?
Nou, Til, vertel. Gooi het in de groep. Deel.

Ik heb de geboortedata van de lijsttrekkers uit mijn top 4 opgezocht. Daarbij heb ik naast een lijstje met geboortedata ook het element waaronder een lijsttrekker is geboren genoteerd. Dit element geeft mij ietwat helderheid naast alle standpunten. Je zou een hele  partijlijst naam voor naam op die manier kunnen uitpluizen. Echter, dát is mij een brug te ver. (ben wel begonnen met de tweede leden op de lijst)
Het helpt (althans mij) ook -indien je erin gelooft- om te kijken wat de jaar- en maandhoroscoop van de lijsttrekker is. Mogelijk dat ik op 15 maart de dag horoscoop van mijn top 4 lees? Wie weet.  Misschien is het dan een top 2 geworden.
Indien je niet in de realiteit van astrologie gelooft. Hoe komt het dan dat de standen van de zon en de maan door de 12 maanden heen zoveel invloed hebben op alles wat groeit en bloeit op de aarde? Zeker ook op de waterstanden? Waarom zou het voor de mens -met het vele water in zich- niet van invloed zijn? Dat vraag ik mij af bij mensen astrologie als flauwekul wegwuiven.

Het mooiste zou zijn indien er een horoscoop voor 15 maart 2017 zou zijn.

Oké, bovenstaande gedachten gooi ik in mijn Blog en nu ga ik brainstormen over dat wat ik over inburgeren én het inburgeringsexamen zou willen, kunnen en mogen schrijven. Het zit al te broeien in mij sinds Arjan Lubach er een uitzending over had. Ja, het zit te broeien in mij sindsdien. Dus... that's next. Echter, na mijn schrijfblokkade is er zoveel waarover ik zou willen schrijven. Rustig aan.

Geen opmerkingen: