woensdag 22 maart 2017

Bomen en helen




21november 2014 schreef ik over de Wilg die zomaar neergehaald werd om boomstronk te worden en van de takken werd een levende tipi voor kinderen gemaakt in het toen aangelegde natuurspeeltuintje. Een gezonde boom, ze gaf zuurstof hield met haar wortels de aarde bij elkaar en zorgde voor de waterhuishouding daar, ze gaf schaduw in de steeds warmer wordende zomer.

Ze werd tipi. Ze werd groen. Gelukkig. Ze leefde nog door.

Er waren ouders die de natuurspeelplaats niets vonden, ze wilden liever plastic speeltoestellen en geen in het wild groeiende bloemen en kruiden. Brandnetels vinden sommige mensen uit den Boze.

Vandaag- 2 jaar en 4 maanden later- hoor ik dat het natuurspeeltuintje met de grond gelijk is gemaakt. Ik wil het niet weten. Ik wil het niet zien. De ontluikende tipi is weg, alles is weg vertelde een buurvrouw mij net.
De grond wordt nu plat gemaakt om plek te maken voor … een parkeerterrein. 

Hoe kan en mag dit ten tijde van de klimaatcrisis? We moeten de opwarming van de aarde tegengaan en dat kan onder andere vanuit mijn oogpunt door minder te bestraten en meer groen. Het bestaande groen te respecteren. Bewust te zijn wat bomen en planten ons schenken en er dankbaar voor zijn in plaats van gevoelloos -alsof het dingen zonder ziel zijn- neerhalen en dan hoppa te vervangen door jongere bomen die nog niet een wortelstelsel als de ouderen hebben.

Alsof er niet genoeg bomen worden gekapt hoor ik dat ook de prachtige oude kastanjebomen aan de Heenvlietse Markt worden gekapt. Ze zijn ziek en ze tillen met hun wortels de stenen omhoog. So what? Deze oeroude bomen zien er prachtig uit en zieke bomen kunnen genezen worden als je ze maar wilt zien. Mijn hart huilt. 

Misschien is het de bedoeling van die bomen om stenen eruit te werken? (je weet wel ivm het tegengaan van de opwarming van de aarde.) Zo zou je het ook kunnen bekijken. Het is toch de zot dat levende wezens het veld moeten ruimen voor stenen die alleen koude en warmte kunnen vasthouden en uitstralen. Bomen hebben bewustzijn. Niet? Dus je vindt de adem die je inademt niets waard?

Wij hebben steeds meer ruimte ingenomen en besteend. Nu is het aan ons om bomen en planten de ruimte te geven. Geef ze de ruimte, gemeentes.

Helen, daar gaat het om. Mag de planeet helen? Mogen wij helen en weer gezond worden met groen om ons heen?

23 mrt 2017: net las ik in éen van de streekbladen dat de gemeente Nissewaard en Brielle langs de N218 250 bomen en 720meter haag hebben geplant. Dat is een mooi bericht. Hopelijk zullen deze bomen mogen uitgroeien en niet als een in de weg staand 'ding' worden gezien wanneer er een automobilist op zou knallen.

Geen opmerkingen: