vrijdag 24 maart 2017

Over interpretatie, onvermogen, compassie en ...verbinden



Het interpreteren van wat een ander zegt
en hoe een ander is
of hoe anderen interpreteren wat jij zegt,
doet en laat.
het kan zoveel stuk maken.

Vertalen, talen, spraakverwarring
verwarring
miscommunicatie
geblokkeerd raken
want Ieder spreekt een eigen taal
vanuit eigen ervaringen.


Gekwetst worden,
kwetsen  en
niet meer gekwetst willen worden. 
Blokkeren, jezelf afsluiten, jezelf beschermen.
Maanden.
Er letterlijk en figuurlijk ziek van worden.


Doch de taal van het hart dat voor harmonie kiest overwint altijd.

Dat te beseffen kan weer een opening tot communicatie zijn
tot verbale communicatie
vanuit een open houding
zonder vooroordelen.

Steeds weer geloven in de goede intenties van de ander
naïef? Er is niets sulligs  aan om te 
vertrouwen in 
elkaars kwaliteiten
en complimenten te geven
soms zijn daar geen woorden voor nodig,
geen geschenken. Een blik uit het hart is voldoende
en het is grootste cadeau.
Compassie hebben voor elkaars, je eigen onvermogen
verbindt ziele wonden uit het verleden,
in verbinding zijn, zo helend.
Mag het?

Mijn verbale onvermogen, op slot gaan,
mijn geblokkeerd geraken tijdens een conflict.
Vergeef mij mijn ongebruikelijke stappen.

Het spijt mij.

Geen opmerkingen: