maandag 26 juni 2017

Geen verbale woorden hebben

Niet van repliek kunnen dienen terwijl mijn hoofd vol zit.
Vol met gedachten, vol met een ander begrijpen. Ook mijzelf? 

Mij verbaal vlot uiten? Het lukt mij verdorie niet. Vloekerdevloek terwijl ik wél  een stem heb en net  besef ik dat ik verhalenvertelster was en in mijn werk mij het apekriek luisterde maar ook sprak. Dat ging mij redelijk goed af. Luisteren en in gelijkwaardigheid met elkaar spreken.


Ik begon een positief gesprekje: ‘verderop komen er twee bomen bij.’
Pal erop voegde ik eraan toe: ‘ik begrijp niet dat twee jaar terug een 
gezonde wilg werd gekapt. Haar takken dienden twee jaar als tipi en nu is alles weg.’

Het stemmetje, dat in mij wel eens de kop opsteekt, was nu buiten mij in de vorm van de  krachtige stem van een buurtbewoonster. Ze zei dat ik mij niet druk moest maken, het moest laten gaan omdat er toch niets tegen te doen valt. Je kunt de wereld toch niet veranderen.

Ik zei: bomen, klimaatcrisis, zuurstof.
Ze keek mij aan en sprak: jij dit en jij dat woorden. Dit soort  jij boodschappen kan ik nieeeet meer verdragen. Ik ga heus wel bij mijzelf te rade. Vanaf mijn 11 de toen ik uit huis moest naar rottige pleeggezinnen om rottig Nederlands te leren hoor ik rottige jij dit en jij dat boodschappen.
Wat is rottig Nederlands, Til?
Hou je mond, Til.
Naar binnen ging ik. De deur trok ik net iets te hard achter mij dicht. 

 Verder met de huishouding dan maar.


Wat voel ik mij rebels. Waarom wordt ergens een prachtige bloeiende clematis weggehaald? Omdat het hout eronder verrot is en weg moet? Maar verrot hout is heel voedzaam. Nu staan er kale betonnen muren zonder bloemen en verrote planken.

Dit tracht ik te begrijpen. Het lukt mij niet. Ben ik dan zo achterlijk? Moet ik altijd maar ja en amen zeggen op andermans mening om de lieve vrede te behouden? 

Ja, ik ben voor vriendelijkheid ( mijn droom🙄 was een vriendelijke samenleving ik schaam mij, want bij tijd en wijle word ik steeds opstandiger dat mijn mening niet telt en wordt afgedaan als: te gevoelig zijn en met jij dit en jij dat. Geen zin in sorry zeggen.  Waarom ook? Trouwens ik heb helemaal geen zin meer in dat ik degene schijn te moeten zijn die altijd sorry moet zeggen. Heb het ermee gehad. Ik kies 
daar niet meer voor!#hoedan?

Nog even en dan ga ik mijn tuin vol met stenen leggen.
Meen je dat, Til?
Zo vaak schijnt er commentaar op mijn tuin te moeten worden gegeven. Over de boom, die ik wél snoei. Over de vogels. Over sommige planten ( campanula’s), dat ze onkruid zijn omdat ze zich uitzaaien. Ook ik 
koop nu azijn en verdelg😒 plantjes in het achterpad. Ik vind het vreselijk om te doen.Vooraf sein ik ook de mieren in dat ze een andere plek moeten zoeken. Zo naar. Ik ben er zo klaar mee. Heb zin om in die richeltjes mooie bloemen te zaaien, maar ja de woningstichting wil ook dat die paadjes'schoon' zijn. 

Wie is er nou raar bezig? #geenschadedoen?

Vloekerdevloekvloekvloek, shitzooi. Klote schrijven. Klote klimaatcrisis. Rottig gegeneraliseer en vooroordelen. 

Ik denk even aan de fiets van mijn moeder die ik naar de fietsenmaker bracht. Deze staat voor doorzetten🙄.


😳En nu staat er opeens een vreselijk bericht in een dreigende brief op de NOS app. Waarom een hele groep over éen kam scheren) briefschrijver? Dat wás in NL! 1940 -1945!

Wat u niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet!

U wilt dat moslims hun radicale ‘ vrienden ‘ terechtwijzen? Hebben vredelievende moslims zulke vrienden? Daarom wijs ik u maar terecht #vrijheid van meningsuiting is je wél aan de grondwet houden # geenschadedoen #vrijheid van godsdienst!


Zo, dit lucht wel wat op. 











5 opmerkingen:

Corina Bloem zei

Top! Goed gevlogen stuk tekst!
Trots op je, M.

Roely Bakker zei

Helemaal met je eens, Tilly.
De zwijgende meerderheid zou wat vaker zijn/haar mond moeten roeren.

Fijn dat het oplucht.

Tilly Kuiper zei

Dank jullie❣️
Ondertussen ben ik afgekoeld zowel door het van
mij afschrijven en het hier in mijn blog te gooien evenals op Twitter. 🙄😁
Vervolgens lang stuk gefietst om het bewegen en om tuinspullem te kopen.
Bij thuiskomst mijn poezebeestje gelopen.
Nieuw moment. En ... ik ben weer vriendelijk😁😝.

Odile Schmidt zei

Vanuit je hart geschreven. Daar mankeert niets aan, dat hart van jou is nog steeds gevoelig en eerlijk.

Tilly Kuiper zei

☺️