maandag 19 juni 2017

Klimaatcrisis - douchetips / water en electriciteitsbesparingstips

Gisterenavond heb ik de stekker uit de centrale verwarmingsketel gehaald. Deze staat op  de zolder waar het op een sauna begon te lijken. 
Bloed verzengend heet was het er. Daarbij maakte de cv ratelgeluiden. Klonk niet goed. Ja, mijn energiebedrijf benaderde ik al. 

Buiten toonde de thermometer in de schaduw 27 graden en de gevoelstemperatuur op zolder was boven de 40 graden. Ik denk tegen de 50 graden aan. Niet te harden als je er staat te strijken. Ja,  de strijkplank had ik ook naar beneden kunnen sjouwen. Maar ik houd van structuur dus staat de strijkplank nog steeds boven. Nu verander ik die structuur door motivatie uit mijzelf.

De cv ketel straalt warmte uit als een kachel. Opeens vind ik het idioot om een kachel aan te hebben bij hoog zomerse temperaturen. Vooral met in gedachten de vreselijk afschuwelijke brand in de Londense torenflat én de branden in Portugal die er jaarlijks zijn bij droogte. Deze dagen de ergste brandramp sinds 1949. Zoveel slachtoffers. Dus haalde ik de stekker eruit. Vanmorgen was het een stuk koeler, dat wil zeggen minder warm op zolder. 





In huis werkt dat ook door. Het is aangenamer en stiller. Anders hoorde ik de cv ketel zoemen. 

En koud douchen? Daar is niets mis mee. Het koelt je af. Er zijn mensen die het erger hebben. In Afrika kan men nauwelijks aan water komen, droogte allom. Maar ook mensen in oorlogsgebieden en vluchtelingenkampen in warme landen en elders in de wereld hebben het zwaar door water gebrek..Het is nog steeds niet vanzelfsprekend dat er bij ons water en met name gezuiverd water uit de kranen stroomt.

Nee, ik heb niets te klagen want er is nog steeds water om te drinken, te koken, te douchen, of aan wastafel je te wassen, schoon te maken, de was te doen, de afwas, de wc mee door te spoelen -drinkwater-en  voorlopig is er nog water om akkers en onze tuinen te besproeien. # ik ben dankbaar en 
ik wens een ieder  voldoende water toe. 


Als je je eerst inzeept en daarna afspoelt dan heb je een fijne douche gehad.
 Je voelt je  fitter dan onder een warme douche. Door koud water reageert je 
huid, je bloedvaten kortom je hele lichaam positief. Je voelt je gezonder door 
er even kort onder te staan. Van je voeten naar boven toe afsproeien, Niet 
dat ik in de winter een warme of lauwe douche zou willen missen. 
Integendeel. 


Dit werkt besparend omdat je -althans ik- korter onder de douche staat.

De cv ketel blijft nog even ( ik weet nog niet hoelang) al het al opgewarmde water geven. Dat kun gebruiken om je haar uit te spoelen. Later kun je een waterkoker gebruiken om water op te warmen en te  vermengen met koud water in een emmer. ( voor baby's, ouderen en om onze haren wassen is dat aangenaam fijn) in mijn jeugd deed mijn moeder het ook zo, dus ik zie geen probleem.

Wel vraag ik mij af of de wasmachine zelf water opwarmt. Zo niet, dan doe ik de was met koud water. Vroeger deed ik dat op campings ook. Nee, dit is niet spartaans maar de gulden middenweg is my humble opinion. Zal de waterpomp vastroesten zoals een nichtje mij schreef? Ik zal hem heus niet langdurig uitlaten. Ondertuusen heb ik contact met mijn energiebedrijf gehad. Morgen zal ik de onderhoudsmonteur contacten.

Vandaag wordt het waar ik woon. 31 graden celcius,  In de zon heter.  



 # electriciteitbesparing # waterbesparing ( je doucht korter)# klimaatcrisis # energie besparen# minder lang douchen.# brandpreventie
#Klimaatcrisis

De ene mens is de ander niet en dit idee valt niet goed bij mijn vriendinnen. 

Dus zeg ik: leven en laten leven. 

22juni 
PS het probleem was een klep die de toevoer van warm water regelde. Deze was
kapot. Hij maakte constant warm water aan. De klep is omdertussen vervangen.
Wel moet het'hart' van de cv ketel nog vernieuwd worden. Een twee uur durende operatie.




Geen opmerkingen: