zaterdag 10 juni 2017

KLIMAATCRISIS -STOP VERSTENING




Klimaatcrisis

Waarom mogen twee grote nepvogels wél op de schutting - die ook mijn schutting is- staan en levende vogels niet?



(ik krijg die strepen niet weg.)Tevens een boos, machteloos en verdrietig gevoel van: mijn groene tuin met haar vogels, insecten en ook-zag ik eergisteren - bijen, mag niet zijn? In deze tijden van onder andere klimaatcrisis? Bijna was ik een burenruzie begonnen. Echter, ben er niet goed in. Pggg, Echter,ik ging zonder te praten naar binnen en gooide met een klap de tuindeur dicht. Vandaag zet ik mijn nu geluwde emoties om in schrijven. Dat is ook daadkracht. Toch?

En dus:
vogels verspreiden toch zaadjes en dus gewassen via hun poepjes waarvan mijn moeder mij meegaf. dat ze gelukbrengers zijn. Het zijn cadeautjes!
Tja, het valt inderdaad verkeerd indien die poepjes -met zaadjes -op een voornamelijk stenen 'tuin' vallen. Kan mij indenken dat men dat vies vindt.
Laten we het verstenen van tuinen voornamelijk bewaren voor mensen met beperkingen die zich met hulp van bijvoorbeeld een rollator of rolstoel voortbewegen.
Denk je eens in, indien dit het geval zou zijn dat vogels hun poepjes op de maan zouden verspreiden, waar nog geen levend wezen kan wonen: geen plant( zuurstof) dier of mens, waar geen water, noch vruchtbare aarde, noch warmtebron(zon)is, dan zou het Wereldnieuws zijn op Aarde.


Mijn vier trouwe bezoekduiven, de vele mussen en merels blijven weg? Ze komen terug hoop ik. Het doet mij pijn dat vogels verderop hun plekken wederom moesten verlaten omdat er een parkeerplaats komt in plaats van een speeltuin. Nog steeds -al is er een klimaatcrisis- worden tuinen en ook en tweejarige natuurspeelplaats waarvoor een gezonde zuurstof schenkende wilg voor jandoedel werd gekapt - versteend.
#stopverstening.
Oké, er komen nieuwe planten en het andere deel van speelplaats wordt mooi. Maar toch, laat groen dát er al is, bestaan. Vooral in de lente!
Afschuwelijk als planten zonder respect ruw uit de aarde worden getrokken. Want vooral in de lente houden ze zich stevig vast met hun wortels, juist als de maan vol is en de sapstroom omhoog stuwt in ál wat leeft. Nu ook in mij.
Flauwekul? Is het onzin dat er eb en vloed is?
Dát komt door de samenwerking tussen zon en maan.
Respect voor de natuur hebben is ook kinderen meegeven mee dat je respect MOET hebben. Het is een noodzakelijkheid. Ik deed mijn best, ooit zal het weer bij ze naar boven komen borrelen.

Mogen planten, bomen en ook dieren weer meer ruimte krijgen. 
Onze planeet is aangerand door zoveel van haar te nemen, te nemen en te nemen. Door zoveel van haar te eisen zonder door te hebben dat de planeet waarop wij leven eveneens een levend organisme is waarvoor je respect dient te hebben en je dankbaarheid voor toont. Ook voor de zuurstof waar we slechts 3MINUTEN zonder kunnen! (ja, ik spraypaint doch ik probeer het af te leren. In ieder geval zo min mogelijk te gebruiken. Ieder heeft zo zijn dingetje.)

Moge er balans  zijn tussen steen en groen. 

Wij maken deel uit van het ecosysteem. Moge het ego-systeem dit inzien. De mensheid heeft al te veel ruimte ingenomen. 

#stopverstening  #climatchange#klimaat# duurzaamheid #groen# Parisagreement #vogelbescherming# dierenbescherming# klimaatakkoord #regering#wereld#planeet#aarde#maan

RT? graag. 
 __________________________________________
Oeps. Het is nu 10.55 en toen stond een vriendin voor de deur. Ik deed open in nachtshirt. Was daarvoor nog steeds aan het schrijven. Mijn poezebeestje mauwde om eten en mijn vissen gaven ook aan dit te willen. Schrijf ik over de natuur en goed zorgen, vergeet ik vanmorgen mijn eigen dieren. #niemand is volmaakt.
 Vriendin zet nu thee. Zíj vergiste zich in datum en nu krijg ik bloemen in plaats van een volgende week geopend uitvaartcentrum ze mag ontvangen. #humor.

Geen opmerkingen: