vrijdag 2 juni 2017

Klimaatcrisis- ons ecosysteem





Men kan zich wereldwijd niet van het Geheel loskoppelen, want het Ecosysteem is het Ecosysteem, daarin zijn wij met zijn allen verbonden, al denkt een ego dat het erboven staat dan toch delen we allen- wereldwijd mens en dier- dezelfde lucht en dezelfde planeet.


Ik voel mij verbonden met allen in de Verenigde Staten  en allen die het Parijse akkoord tekenden die wél voor duurzame en dus schone energie gaan.

Ahum …maar ja, ieder mens heeft wel dingen in zijn leven die niet goed voor het milieu zijn. Sinds voorbije herfst heb ik- het mocht van mijzelf voor éen keer- vele bussen spraypaint in huis, zeer milieuonvriendelijk en dus ook slecht voor de ademhaling. Ze opmaken of vol bij het chemisch afval doen? That is the question.

Anderzijds als ik meer groen dan stenen in mijn tuin heb dan houdt mijn milieu doelen in evenwicht?


Eindelijk ben ik ook trots en dankbaar voor alle windturbines –al staat er een batterij molens dichtbij ons dorp- en de duurzame maatregelen die al in Nederland en de andere landen die het klimaat akkoord ondertekenden, genomen zijn. Dankbaar voor ons watermanagement en zoveel meer.

Dankbaar ben ik voor het plantenrijk dat ons onze co2 troep omzet in zuurstof. Zuurstof …we kunnen slechts drie minuten zonder! 

 Respect voor de bomen en planten hebben is belangrijk evenals stoppen met goede, gezonde, zuurstofgevende bomen die stenen omhoog duwen met hun prachtige wortelsysteem te kappen. Het gaat er mijns inziens om de hint-van bomen- te begrijpen en daarom  stenen te verwijderen daar waar een boom meer ruimte nodig heeft. Het is van levensbelang! Wanneer valt het kwartje?


Ben ik hypocriet met mijn spuitbussen? (Al gebruikte ik ze nog niet vaak.) Ja en nee. Maar ...wie niet? Op welke manier ben jij, lezer die tot hier is gekomen, hypocriet? We zijn geen supermens, mag men een zwakheid in deze hebben?


Geen opmerkingen: